Kuinka markkinoida musiikkiasi tehokkaammin
Musiikkisi markkinoinnin tunteminen on epäilemättä tärkein asia, jonka voit tehdä musiikkiliiketoiminnallesi ja musiikkiurallesi kokonaisuudessaan. Tiedät, että se on jotain, jota on käsiteltävä, ja jos et yritä opetella markkinoimaan musiikkiasi tehokkaammin, sinun pitäisi tietää, että ainakaan musiikkialan urallasi ei koskaan tapahdu mitään vakavaa.
Ensimmäinen asia, joka kysy itseltäsi, on, hallitsetko tällä hetkellä tehokkaan musiikin markkinointikampanjan peruselementtejä.
Mitä tarkoitan tällä?
Aluksi on tärkeää arvioida, missä olet juuri nyt, ja selvittää, tiedätkö ja ymmärrätkö tarkalleen, mitkä ovat tehokkaan musiikin markkinointikampanjan peruskomponentit? Totta puhuen, jos aiot tehdä mainetta musiikkiteollisuudessa, on tärkeää ymmärtää, että sijoitat paljon henkilökohtaista aikaasi ja rahaasi musiikkiuraasi. Jos olet varma, että ehdoton tavoitteesi on muokata musiikkikykysi todelliseksi “musiikkiliiketoiminnaksi” etkä epäile valitsemaasi urapolkua… silloin haluat olla yhtä tehokas ja tuottava kuin sinä voi mahdollisesti olla.
Useimmat indie-bändeistä ja muusikoista, olivatpa sitten kyse rockista, hiphopista, folkista tai mistä tahansa genrestä, työskentelevät yleensä vain yhden tai kahden tehokkaan musiikkimarkkinoinnin kolmesta olennaisesta vaatimuksesta. Esimerkiksi useimmat muusikot ovat hyviä yhteydenpitoon yleisön kanssa. Mitä Facebookin, Instagramin, Twitterin ja YouTuben yhdistelmässä, viestinnästä on tullut nykyajan muusikolle typerää yksinkertaista.
Toisaalta myyntipyynnöt käsitellään ajoittain tehokkaasti, mutta siihen suhtaudutaan yleensä sattumanvaraisesti ja ilman kaavaa tai siihen liittyviä tarvittavia tiedotuskampanjoita. Tällä kiiltokyvyttömällä lähestymistavalla on taipumus vaimentaa alan kovimminkin työskentelevien bändien ja muusikoiden ponnisteluja. Valitettavasti vain yhden tai jopa kahden näistä avainkomponenteista soveltaminen ilman olennaista kolmatta elementtiä musiikin markkinointikampanjassa ei tuota suurinta tuottoa sijoitetulle ajalle. Tämä ei vain ole tapa markkinoida musiikkia tehokkaasti.
Älä ymmärrä minua väärin, nimesi julkistaminen ja keskusteluihin osallistuminen fanien kanssa voi olla siistiä, jopa itseään ilahduttavaa, ja se on ehdottomasti parempi kuin olla tekemättä mitään, mutta kuvittele kuinka paljon tehokkaampi olisit, jos lähtisit työskentele kaikkien näiden musiikkiliiketoimintasi olennaisten markkinointinäkökohtien parissa kaavan ja täsmälliseen tarkoitukseen aseistettuna.
Ratkaisu tehottomaan musiikkimarkkinointiin
Lopputulos on, että kun purat musiikin tehokkaan markkinoinnin yksityiskohdat, tulee ilmeiseksi, että muusikkona on tärkeää kurittaa itseäsi keskittyäksesi elementteihin, jotka ovat tuottavimpia musiikkiliiketoimintasi kasvun kannalta. Nämä musiikin markkinoinnin ja myynninedistämisen elementit koostuvat helposti seurattavasta prosessista pohjimmiltaan kolmivaiheisesta kaavasta:
Vaihe 1 – Luo tietoisuus: Etsi yleisö, joka arvostaa musiikkityyliäsi, ääntäsi ja identiteettiäsi. Toteuta tarvittavat toimenpiteet musiikillisen viestisi välittämiseksi heille. Kaiken tekemäsi pitäisi luoda tietoisuutta itsestäsi ja musiikistasi aina. Lähesty tätä tarkasti ja lujalla suunnalla, niin musiikkiliiketoiminnan perustasi vahvistuu tuleviksi vuosiksi.
Vaihe 2 – Ota yhteyttä yleisöösi: Mainitsin aiemmin, kuinka typerää helppoa on olla yhteydessä faneihin nykyään. Instagram, Facebook, Twitter, YouTube ja monet muut online-“hangoutit” tekevät tästä prosessista helppoa. Kun olet luonut alustavat pohjatyöt ja saanut yleisösi tietoiseksi siitä, mitä sinulla on tarjottavana, työskentele ylläpitääksesi tärkeitä jatkuvia suhteita faneihisi, mediaan ja kaikkiin tärkeisiin musiikkiliikekontakteihin, joita keräät. tapa. Fanisi ja kontaktisi haluavat tietää, että olet tosissasi. Että välität heistä. Että olet täällä pitkän matkan ajaksi. Luomalla yhteyksiä heidän kanssaan ja pitämällä heidät mukana kasvuprosessissasi varmistat, että tämä tapahtuu sinulle.
Vaihe 3 – myy tavarasi (pyydä myyntiä): Tämä on välttämätöntä. Jos sinulla ei ole myytäviä tuotteita… sinulla EI ole musiikkiliiketoimintaa. Tasaisen ja johdonmukaisen kassavirran luominen musiikkiliiketoimintaasi varten on pitkän aikavälin menestyksesi ensiarvoisen tärkeää. Houkuttele fanit kuluttamaan rahojaan ja ostamaan tavaraasi, niin loput musiikin markkinointiprosessisi sujuvat ja kukoistavat paljon helpommin.
Joo! Se on helpommin sanottu kuin tehty
Ymmärrän, että on helpompaa puhua näistä asioista kuin saada ne tapahtumaan urallasi, mutta tästä musiikkibisneksessä on kyse, joten näiden prosessien sisällyttäminen musiikkibisneskampanjaasi on välttämätöntä, muuten et yksinkertaisesti kestä tarpeeksi pitkä tehdäkseen lommo musiikkimaailmassa.
Ja sitä emme halua musiikkiurallesi… eihän?
Jälleen, saattaa tuntua riittävän helpolta kartoittaa nämä asiat paperille, mutta totuus on, että useimmat bändit ja muusikot löytävät sata ja yksi tapa pilata tämä.
Joko käytät liian paljon aikaa tietoisuuden luomiseen ja yhteydenpitoon yleisöösi, mutta et sitten pyydä myyntiä. Tai kysyt myyntitapaa usein ja unohdat yhteydenpidon ihmisiin. Mainitsin aiemmin, että on siistiä tehdä kaikkea gung-hoa, olla kiireinen ja suunnata sinne ja tehdä paljon musiikkimarkkinointia, mutta jos et kosketa tämän prosessin kaikkia kolmea elementtiä musiikin markkinoinnissa , kaipaat venettä ja mikä tärkeintä… te fanit eivät “tuntea” tunnelmaasi. He eivät vain saa yhteyttä sinuun syvemmällä tasolla. Ilman yhteyttä ei ole myyntiä ja ilman myyntiä sinulla ei ole musiikkiliiketoimintaa.
Älä putoa markkinoinnin musiikkiliiketoiminnan ansaan
Olet nähnyt heidät. Niitä on kaikkialla. Ontuvia lehdistötiedotteita, joita muusikot rakastavat nykyään lähettää. Nämä lehdistötiedotteet julkaistaan ja toimitetaan postilaatikkooni päivittäin otsikoilla, kuten: “Johnny Come Lately, 123 How To Rock & Roll Bandin uusin albumijulkaisu”. Mene eteenpäin… myönnä se. Olet luultavasti lähettänyt jotain tällaista itsekin joskus.
Valitettavasti tässä spray- ja rukoustekniikassa on joitain ongelmia, jotka tulevat räikeän ilmeisiksi, kun asetat tällaisen otsikon kolmivaiheista prosessiani vastaan. Katso lehdistötiedote käsittelee “Creating Awareness” -näkökohtaa ja jopa koskettaa kevyesti “Selling Your Stuff” -vaihetta, mutta se ei saa yhteyttä ja että ystäväni ei ole ei. Se on 100% kiinnostunut itsestään ja valitettavasti se epäonnistuu joka kerta, kun sitä käytetään.
Fanit ja media näkevät tämän läpi. Bändi haluaa vain rahaa. Jostain tuntemattomasta syystä yhtye odottaa meidän siirtyvän heidän lehdistötiedotteessaan olevaan linkkiin ja napsauttavan osta-painiketta. Mutta missä on yhteys? Entä tietoisuus, jota tarvitsemme ENNEN kuin he pyytävät myyntiä?
Ajattele sitä. Oletko koskaan ostanut albumia tai jotain, ilman minkäänlaista tunneyhteyttä? Todennäköisesti et ole. Jos luulet… mieti sitä uudelleen. Olen varma, että pohdit ja ymmärrät, että ostoksesi liittyy varmasti jonkinlaiseen yhteydenpitoon. Muusikoiden, jotka tekevät tämän anteeksiantamattoman markkinointivirheen, pitäisi hävetä itseään. Jos tämä on ainoa tapa mainostaa ja markkinoida musiikkiasi, kestää noin tunti tulosten seuraamiseen.
Olen valmis lyömään vetoa siitä, että se ei ole kovin rohkaisevaa.
Jätätkö rahaa pöydälle?
Katsotaan nyt kääntöpuolta. Entä muusikot, jotka ovat meihin mestarillisesti yhteydessä, mutta eivät koskaan pyydä myyntiä? Olet kokenut sen ja rehellisesti sanottuna, luultavasti rakastat heitä. Kaivaat heidän musiikkiaan, rakastat heidän läsnäoloaan lavalla ja rakastat kuulla heistä. Mutta kun haluat tukea heitä ja osoittaa rakkautesi… et vain tiedä minne mennä. He eivät koskaan kerro sinulle, mistä voit ostaa heidän tavaroitaan.
Eikö se ole loistava menestyksen kaava?
Jos et pyydä myyntiä, petät fanisi. Bändejä rakastavat fanit ostavat mielellään “tavaraa” bändeiltä. Et voi pudottaa palloa tälle. Ilman kassavirtaa et yksinkertaisesti menesty musiikkialalla. Musiikkialan työskentely ilman kassavirtaa on liian kallista. Hauskuus kuivuu nopeasti, kun rahaa valuu jatkuvasti, mutta ei koskaan palaa sisään. Älä ole se bändi, älä ole se muusikko.
Kuinka saada 3-vaiheinen musiikkimarkkinointikaava toimimaan sinulle
Ymmärrän, että sinulla ei ehkä ole paljon aikaa elämässäsi. Saatat olla töissä 9-5 tässä vaiheessa tai ehkä kiertueaikataulusi on hullu. Riippumatta nykyisestä tilanteestasi, on tärkeää käyttää aikaa näiden kolmen toiminnon toteuttamiseen musiikkiliiketoimintasi promootioissa. Aloita vähentämällä television katselutuntia joka päivä ja käyttämällä se aika tietoisuuden lisäämiseen musiikistasi.
Ota selvää, missä fanisi viettävät aikaa, ja ole aktiivinen heidän kanssaan. Kerro heille, mitä olet tekemässä. Luo kulissien takana videoita studiotallennusistunnoistasi ja kiertuematkoistasi pakettiautossa matkalla seuraavalle keikallesi. Anna fanien tietää, kuka olet. Anna heidän nähdä sinut tosielämän tilanteissa. Tämä luo suhdetta ja yhteyttä koko ajan, kun rakennat tietoisuutta… kaksinkertaista.
Mitä teet kun käyt kylpyhuoneessa? Henkilökohtainen kysymys tiedän, mutta pysy minussa hieman. Ota älypuhelimesi mukaan ensi kerralla ja sen sijaan, että lukisit viimeisimmät Facebook-päivitykset, postaa jotain oleellista fanisivullesi. Vastaa yhteen tai kahteen fanikysymykseesi aikajanallasi tai twiittaa ne kaikkien nähtäville. Mikset jaa tai twiitata uudelleen faniviestiä? Toisin sanoen, ole yhteydessä yleisöösi päivittäin vähintään 15-20 minuuttia. Löydä aika tavalla tai toisella.
Me kaikki voimme löytää 20 minuuttia päivästä, jos todella haluamme.
Ilman tuotteita sinulla ei ole musiikkiyritystä
Lopuksi myynnin pyytäminen tapahtuu sen seurauksena, että tuotteita on markkinoilla. Eikö sinulla ole vielä tuotteita? Mitä odotat? Nauhoita live-esityksesi, mene studioon, luo DVD-dokumentti. Muista, että jos sinulla ei ole tuotteita, sinulla ei ole musiikkiliiketoimintaa. Ole kiireinen.
Kun olet käsitellyt kolmivaiheisen musiikin markkinointikaavan tietoisuus- ja yhteysnäkökohdat, myynnin pyytäminen on helppoa. Todelliset fanit todella haluavat ostaa tavarasi. Jos kysyt näyttämättä töykeältä tai ahneelta, he ostavat. On tärkeää tarjota enemmän tietoisuutta lisäävää sisältöä ja olla yhteydessä faneihin enemmän kuin kysyt myynnistä, mutta jumalan tähden… ÄLÄ unohda kysyä.
Näiden kolmen musiikin elementtien tehokkaan markkinoinnin käyttäminen urallasi ei vain auta kasvattamaan musiikkiliiketoimintaasi, vaan vie sinut oikealle tielle kohti pitkäaikaista, pitkäikäistä musiikkiuraa. Sanan levittäminen (Create Awareness), fanikunnan rakentaminen (Yhdistä yleisöösi) ja rahan ansaitseminen (Ask for the Sale) vie sinut viime kädessä musiikkialan menestyksen tielle.